Ik vind het ontzettend belangrijk dat ik goed communiceer met slechthorenden. Wie niet kampt met gehoorproblemen of gehoorverlies ervaart communicatie wellicht als vanzelfsprekend. Maar dat is helaas niet zo. We staan er niet dagelijks bij stil, maar voor slechthorenden loopt echt niet elk gesprek zo soepel als we denken. Wie lijdt aan gehoorverlies wordt namelijk deels afgesneden van heel wat gesproken interacties. Ik vind dit niet eerlijk en heb daarom onderzoek gedaan naar hoe ik beter communiceer met slechthorenden. Ben jij ook benieuwd? Lees dan deze blog snel verder!
Houd altijd rekening, ook als ze een hoorapparaat gebruiken
Wie hoorapparaten voor het eerst gebruikt moet zich ervan bewust zijn dat een hoortoestel het gehoor niet volledig herstelt. Ga er dus niet vanuit dat een hoortoestel het gehoor voor 100% geneest! Het gebeurt daarom nog erg vaak dat de persoon met een hoortoestel steeds meer aandacht geeft aan visuele informatie en signalen tijdens een gesprek. Houd hier daarom zelf ook rekening mee. Daarnaast kan het ook gebeuren dat de hoorapparaat batterijen niet meer voldoende zijn opgeladen, waardoor het voor de persoon nog steeds erg lastig is om te horen. Weet dat een gehoorapparaat het probleem niet volledig oplost!
Lichaamstaal
Slechthorenden zijn erg goed in het begrijpen van lichaamstaal. Maar het nadeel is dat lichaamstaal soms indirect of dubbelzinnig is. Het is daarom lastig om alleen uit visuele signalen op te maken of iemand geërgerd, onaardig of boos is. Let er daarom op dat je je emoties ondubbelzinnig duidelijk maakt. Op deze manier geef je de slechthorende de gelegenheid daar adequaat op te reageren.
Kies een goed moment
Kies een goed moment uit om te praten over gevoelige onderwerpen zoals het aankaarten van gehoorproblemen. Ik adviseer je om deze onderwerpen niet te voeren als de slechthorende persoon gehaast of gestresst is. Als hij of zij zich gefrustreerd of uitgeput voelt, is het beter om dit onderwerp even uit te stellen. Wacht gewoon even op een rustiger moment wanneer je alleen met de desbetreffende persoon bent. Schakel vervolgens de televisie en de telefoon uit zodat niemand wordt afgeleid.
Quick wins
- Kijk de persoon aan wanneer je een gesprek voert.
- Praat duidelijk, articuleer zonder te overdrijven.
- Schreeuw niet!
- Spring niet van de hak op de tak.
- Praat langzaam.
- Wees duidelijk en direct, vertel wat je wilt zeggen zonder veel omhaal, zonder veel bijzinnen en omwegen.