Hoe mooi is het om van je hobby je werk te maken? Een hobby oefen je uit vol met passie en liefde. Wanneer je iets doet wat je leuk vindt is het logischer dat je hier langer mee door gaat en waarschijnlijk word je hier ook goed in. Wanneer je van je hobby je werk maakt, haal je hier veel voldoening uit.
Van hobby naar een pro
Er zijn tegenwoordig veel tieners die al vroeg beginnen met het bouwen van websites en applicaties. Hierdoor hebben ze meestal al meer ervaring en kennis dan iemand die is afgestudeerd aan een IT opleiding. Wanneer je van je hobby je beroep wilt maken is het belangrijk om professioneel over te komen. Er is tegenwoordig veel vraag naar programmeurs. Woon je in een grote stad zoals Leiden? Dan is het een beetje onprofessioneel als je vanuit huis je klanten bedient. Zoek naar een bedrijfsruimte Leiden. In een stad zoals Leiden zijn veel bedrijfjes actief die zeker een programmeur kunnen gebruiken.
Klein beginnen
Je hoeft er natuurlijk niet gelijk vol voor te gaan. Probeer het eerst te doen vanuit een parttime basis. Doe het naast je vaste baan zodat je ook nog een vast inkomen hebt wat je kan gebruiken voor je hobby. Wanneer je hobby steeds meer begint te groeien en het steeds professioneler wordt, bestaat de keuze om minder te gaan werken bij je andere baan. Hierbij is het belangrijk om vooral te doen waar jij je goed bij voelt.
Blijven leren
Als je beter wilt worden in je “hobby” is het verstandig om workshops, webinars en/of cursussen te volgen. Je wilt uiteindelijk van hobbyist een specialist worden.
Zichtbaar worden in de markt
Het is verstandig om een website te maken voor je dienst of product. Hierdoor word je online vindbaar. Verder is het verstandig om visitekaartjes te laten maken. Een visitekaartje is een goede manier om contactgegevens te verspreiden aan je klanten en om een gesprek af te sluiten. Een ideaal netwerk middel bij evenementen en beurzen.
Ondernemingsplan
Wanneer de tijd is aangebroken dat je jouw hobby geen hobby meer kunt noemen is het tijd om een ondernemingsplan te schrijven. Hierbij schrijf je duidelijk op wat je met je bedrijf wilt bereiken. Op welk gebied ga jij je focussen? Je brengt de concurrenten duidelijk in kaart door middel van sterktes en zwaktes. Je schrijft duidelijke bedrijfsdoelen op die behaald moeten worden binnen een bepaalde tijd. Met dit plan zet je dus de hoofddoelen op papier zodat je de rode draad van je onderneming niet kwijtraakt. Voor jou is het gemakkelijk om te zien waar de kansen liggen en wat de beperkingen zijn. Zo zie je gericht wat de mogelijkheden zijn en verspil je geen tijd aan allerlei bijzaken.
Wij wensen je succes met het uitbreiden van je hobby en wensen je nog meer plezier in het uitoefenen hiervan.